Історія створення Міжнародної української школи
Історія проекту «Міжнародна українська школа», як нам відомо, починається з 2005 року. Саме тоді громадські організації Греції, Іспанії, Португалії піднімали питання перед Міністерством закордонних справ України та Міністерством освіти і науки України про необхідність розвитку української освіти за кордоном. На той час у вищезазначених країнах почали активно формуватися громадські організації українців, до складу яких входили суботні та недільні школи.
У квітні 2005 року, мене, як директора Школи екстернів, було запрошено до Міністерства закордонних справ України та ознайомлено зі зверненнями українських громадських організацій Греції, Іспанії, Португалії та Лівії. Завдання було непросте. До команди Школи екстернів звернулися по допомогу у створенні моделі роботи Міжнародної української школи.
Саме тут доцільно було б розмістити звернення конкретних громадських організацій, які зберігаються в архіві МОН.
Над проектом створення нової школи активно почав працювати заступник міністра освіти і науки України Жебровський Борис Михайлович. За його ініціативи розпочалося формування команди проекту та пошук приміщення для школи. Глоба Марія Костянтинівна стала активним членом команди від Міністерства освіти і науки України. За ініціативи МОН 7 березня 2007 року розпорядженням Кабінету Міністрів України «Про утворення загальноосвітнього навчального закладу «Міжнародна українська школа» було ухвалено рішення про створення школи та затверджено її статут і штатний розпис.[9]
Серпень 2007 року став визначальним. Іванова Людмила Василівна, Воронецька Оксана Іванівна, Пархоменко Галина Станіславівна (команда Школи екстернів), Каньшина Надія Миколаївна та Натальчук Світлана Станіславівна зробили все для того, щоб 4 жовтня 2007 року відбулося офіційне відкриття МУШ. Під час відкриття школи учасники заходу спілкувалися через програму Skype з потенційними партнерами, серед яких: Українська школа мистецтв у Парижі, яку очолює Місталь Олена Георгіївна, школа «Лідер» з Іспанського міста Мурсія, яку очолює Пономаренко Лариса. Визначальним став той факт, що 4 жовтня 2007 року в м. Стамбулі за підтримки Генерального консула Пузирка В.В. був відкритий Міжнародний ліцей ім.Т.Г.Шевченка, який очолила Усенова Мунавара Хамідівна, урожениця Криму.
У тому ж 2007 році Український інститут інформаційних технологій в освіті НТУУ «КПІ» спільно із компанією «Міранда» у взаємодії із працівниками школи приступили до розроблення програмного забезпечення системи дистанційного навчання та дистанційних курсів.
Школа запрацювала, але на той час було обмаль інформації про суботні та недільні школи за кордоном, їх реальні можливості та проблеми. Тому в грудні 2007 року в залі колегії Міністерства освіти і науки України і відбулася зустріч Міністра освіти і науки України Ніколаєнка Станіслав Станіславовича з представниками громадських організацій та вчителями суботніх та недільних шкіл країн Іспанії, Португалії, Чехії, Франції, Греції, Польщі, Німеччини, Італії, Грузії, Латвії, Туреччини, Вірменії. Суботні та недільні школи Греції (Недільна школа при Товаристві Українсько-грецька думка), Іспанії («Світанок» м. Алкала де Енарес, «Рідна школа» м. Торрев’єха), Португалії м. Лісабон (школи «Дивосвіт», «Родина»), Франції (Українська школа мистецтв у Парижі), Туреччини (Міжнародний ліцей ім. Т.Шевченка) співпрацюють з МУШ дотепер. Ця зустріч стала переломним етапом у діяльності Міжнародної української школи. Працівники Міністерства побачили реальну силу українського шкільництва за кордоном.
Другим переломним етапом у формуванні МУШ стало перше відрядження МУШ, яке відбулося у грудні 2007 року до країн Іспанії та Португалії. Зустрічі із журналістами та представниками українських громадських організацій, колективами суботніх та недільних шкіл та батьками учнів, представниками дипломатичних установ України продемонстрували реальний стан українського шкільництва за кордоном. Команда МУШ у складі Іванової Л.В., Воронецької О.І., Пархоменко Г.С., оцінивши ситуацію на місцях переконалася, що єдиним правильним рішенням для втілення проекту МУШ у життя є проведення оцінювання та/або державної підсумкової атестації на територіях перебування. Було сплановано провести першу атестацію у травні-червні 2008 року, під час якої учні отримають перші документи про освіту України за кордоном. Історичним фактом стали слова Надзвичайного та Повноважного Посла України в Іспанії Щерби Анатолія Анатолійовича під час вручення документів про освіту випускникам 2008 року. Він сказав, що у грудні 2007 року не був впевнений, що вже влітку перші випускники зможуть отримати документи про освіту України за її межами.
Третім переломним етапом в історії формування МУШ була перша атестація учнів за кордоном у п’яти країнах світу: Іспанії, Франції, Португалії, Чехії, Туреччини. Вже влітку 2008 року було атестовано 731 учня. Це був рік випробувань, довіри і конкретних результатів. Свідоцтва про базову середню освіту отримали 90 учнів. Атестати про повну середню освіту – 27 випускників.[12]
У жовтні 2015 р., згідно із розпорядженням Кабінету Міністрів України, було розпочато прийом до школи дітей громадян України, які проживають в Автономній Республіці Крим і у м. Севастополі[13]
Історія – це факти. Якщо Ви маєте бажання доповнити історію конкретними фактами, надсилайте свої історії на електронну адресу школи.
Людмила Василівна Іванова
ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ екстернів ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ
Відповідно до Державного стандарту початкової освіти увага вчителів спрямована на всебічний розвиток пізнавальної активності учнів, прищеплення їм інтересу до навчання, формування навичок самоосвіти.
Екстерн початкової школи МУШ – особа, яка опановує програмний матеріал за допомогою батьків, за індивідуальним навчальним планом і якій надається можливість проходження річного оцінювання навчальних досягнень та державної підсумкової атестації (ДПА) за курс початкової освіти.
Особливістю МУШ є органічне поєднання вимогливості з толерантним ставленням до екстернів.
- «Атмосфера» у школі є доброзичливою. Тут панують повага, чуйність, людяність, небайдужість, які сприяють гармонійному розвитку особистісних та інтелектуальних здібностей екстернів, врахування потреб і можливостей кожного екстерна упродовж усього освітнього процесу.
- Учителі й методисти МУШ – це фахівці, які є для екстернів початкової школи – тьюторами, асистентами, консультантами і порадниками їх батьків.
- Батьки екстернів є повноцінними учасниками освітнього процесу та партнерами вчителів школи в організації самостійної роботи учня.
- Батьки складають розклад занять відповідно до режиму дня екстерна.
- Батьки екстернів відповідають за підготовку учнів до оцінювання та атестації.
- Батьки забезпечують вивчення програмового матеріалу за підручниками, за допомогою додаткових інформаційних ресурсів, враховуючи супровід методистів МУШ.
- ДПА екстерни 4 класу проходять очно у терміни, погоджені індивідуально.
ПОРАДИ БАТЬКАМ ЩОДО ЗАПОБІГАННЯ
ШКІЛЬНІЙ ДЕЗАДАПТАЦІЇ
- формуйте позитивне ставлення до школи;
- формуйте бажання спілкуватися державною мовою;
- виявляйте інтерес до шкільних справ та успіхів дитини;
- формуйте адекватну самооцінку;
- не перевантажуйте дитину надмірними заняттями, чергуйте їх із грою;
- навчайте етичних норм спілкування з однолітками та дорослими;
- не виконуйте завдання замість дитини;